×
Využijte při nákupu kód CERVEN30 na 30% slevu!

Nejoblíbenější parfémy a esence v období renesance

Nejoblíbenější renesanční parfémy byly převážně svěží, citrusovo-bylinné kompozice doplněné o jemné květinové tóny

Orientální nebo příliš silné směsi s těžkými pryskyřicemi, pižmem či ambrou se používaly méně na denní bázi – spíš pro slavnostní události nebo náboženské obřady. Renesance položila pevný základ pro novější, lehčí styl evropské parfumerie, který se pak v baroku ještě rozvinul do okázalejších forem.


Přehled nejoblíbenějších trendů a esencí:

Citrusové a bylinné toaletní vody

  • Citrusy: Bergamot, citron, pomeranč, hořký pomeranč (neroli) – ty byly na svou dobu novinkou, přinášely do parfémů svěžest a poměrně rychle se staly oblíbenými.
  • Bylinky: Rozmarýn, bazalka, šalvěj, máta. Dodávaly parfému lehký, čistý tón a někdy také mírně dezinfekční efekt (to se cenilo zejména v dobách, kdy hygiena nebyla samozřejmostí).

Příklady:

  • Acqua della Regina („Královnina voda“), údajně vytvořená pro Katarínu Medicejskou, míchala citrusy a rozmarýn s jemnými květinovými tóny.
  • Maďarská voda („Eau de la Reine de Hongrie“), známá už od 14. století, ale oblíbená i v renesanci – kombinovala rozmarýn, mátu, citronovou kůru a další byliny v alkoholovém základu.


Jemné květinové složky

  • Růže: Klasika, která se drží napříč staletími. Renesanční parfémy s růžovým olejem nebo růžovou vodou byly považovány za luxus.
  • Kosatec (iris): Zvláště ten z Toskánska (tzv. orris root) byl velmi ceněný pro pudrový, lehce dřevitý charakter. Dámy si ho oblíbily pro jemnost a eleganci.
  • Jasmín: Hojně se pěstoval na Apeninském poloostrově i v jižní Francii, dodával kompozicím sladkou, omamnou květinovou notu.
  • Fialka: Osvěžující květinový tón s lehce zeleným nádechem.

Příklady:

  • Vonné oleje s růží a jasmínem, často macerované v olivovém nebo mandlovém oleji.
  • Růžová voda pro oplach obličeje a svěží obklady.


Koření a pryskyřice z Orientu

  • Skořice, hřebíček, muškátový oříšek: V menší míře se přidávaly do parfémů jako „exotický“ akcent, silnější kořeněné tóny ale převažovaly spíše v orientálních vůních.
  • Kadidlo a myrha: Stále se používaly pro slavnostní a církevní účely, méně už v toaletních parfémech k dennímu nošení.


Alkoholový základ a nové metody

  • Renesanční parfémy často využívaly vínný destilát či pálenku (na rozdíl od dřívější macerace v olejích nebo tucích). Díky tomu vznikaly lehčí, těkavější vůně (v porovnání s orientálně laděnými středověkými mastmi).
  • Rozvoj destilace a filtrace navazoval na arabské a středověké znalosti, což umožnilo získávat čistší esence (např. citrusové silice, květinové extrakty).


Slavné „lehké“ parfémy a inovace

  • Acqua Mirabilis: Obecné označení pro „zázračné vody“ na bázi alkoholu smíchaného s bylinami a kořením, často se považovaly za léčivé i dezinfekční.
  • Parfémované rukavice: Velký trend zejména v Itálii a posléze ve Francii. Kožené rukavice namáčené v vonných esencích (růže, jasmín, kosatec) pomáhaly přebít typický pach kůže.
  • Enfleurage (přenášení vůně z květů do tuku) se v renesanci sice už používal, ale jeho vrchol nastal až později ve Francii (baroko a období Grasse). Už v 16. století se však zdokonaloval a pomáhal získávat čisté květinové esence z jasmínu či tuberózy.
Cookies
Tento e-shop a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „Souhlasím“.